Om Hæfterne

Lærervejledning til de tre hæfter

Lærervejledningen har til formål at inspirere lærerne til at anvende hæfterne, som kan benyttes til både klasseundervisning, rollespil, gruppearbejde, temauger eller individuelle opgaver og projektopgaver.

Hæfterne indeholder en række elevopgaver, nye faglige figurer og faktabokse mv, som også kan benyttes af læreren i forbindelse med udarbejdelse af eksamensemner og -spørgsmål.

I  bilag sidst i vejledningen anvises, hvordan brugen af hæfterne relaterer sig til faglige mål og kernestof for gymnasiefagene biologi, samfundsfag og geografi på C-niveau. Hæfterne kan herudover også benyttes på B- og A-niveauer.


Hæfte 1: BIODIVERSITETSKRISEN. HVOR ALVORLIG ER DEN? HVAD SKABER KRISEN? HVORDAN STANDSER VI DEN?

Hæftet lægger ud med en kort introduktion til biodiversitet og hvorfor det er vigtigt samt en kort indføring i grundlæggende funktioner og processer i naturen, herunder fotosyntese og kulstofkredsløbet. Herefter bliver det forklaret, hvordan biodiversitet er opstået og fordelt på Jorden, og hvor alvorlig og omfattende biodiversitetskrisen er både globalt og i Danmark. Blandt de emner, der tages op i hæftet, er bl.a. arternes mangfoldighed og i hvilke geografiske områder, der findes flest arter og hvorfor. Der er også fokus på raten, hvormed nogle af artsgrupper uddør, hvor mange arter der er truet i de forskellige artsgrupper og hvorfor samt eksempler på arter, der har fået det bedre. Et afgørende emne i hæftet er spørgsmålet om, hvorfor vi har biodiversitetskrisen, og hvad hovedtruslerne er. Der er eksempler på overvågning af biodiversitet, der omfatter nye teknikker til dataindsamling som fx anvendelse af droner og miljø-DNA. Endelig slutter hæftet af med at diskutere handlemuligheder for at vende udviklingen. Hæftet indeholder otte elevopgaver.

Kvalitetssikring af hæftets indhold er foretaget af lektor Anders Barfod, Aarhus Universitet, lektor Sara Egemose, Syddansk Universitet, seniorforsker Martin Lindegren, DTU Aqua og professor Katherine Richardson, Københavns Univer­sitet.


Hæfte 2: BIODIVERSITETSKRISEN – OM BÆREDYGTIG ØKONOMI OG UDVIKLING – PLANETÆRE GRÆNSER, ØKOLOGISK FODAFTRYK, FN’S VERDENSMÅL, GRØNT BNP OG ØKOLOGISK ØKONOMI
Biodiversitetskrisen: Planetære grænser, grønt BNP og økologisk økonomi

Hæftet tager afsæt i udviklingen i økosystemtjenester og de forskellige samfunds- og produktionssektorers (fx landbrug, skovbrug og fiskeri) påvirkning og samspil med naturen. Det inkluderer en gennemgang af 18 tjenester som fx bestøvning, mad, rent drikkevand, fjernelse af næringsstoffer, udnyttelse af træ m.v. og udviklingen af indikatorer for disse. Hovedparten forringes mens nogle få, der direkte tilgodeser mennesker her og nu øges. Hæftet har fokus på planetære grænser, økologisk fodaftryk og “doughnutmodellen” ift. at give en status og finde løsninger på en bæredygtig udvikling. Verdensmålene belyses, og der redegøres for de målsætninger om natur, der er opnået enighed om i FN. Hæftet slutter med at diskutere muligheder for at indregne biodiversitet i økonomiske regnemetoder og modeller som grønt nationalt regnskab, grønt bruttonationalprodukt og grøn økonomi. Der bliver også diskuteret løsninger, og hæftet indeholder otte elevopgaver.

Kvalitetssikring af hæftets indhold er foretaget af professor Katherine Richardson, Københavns Universitet, professor Niels Strange, Københavns Universitet, og professor Henrik Vejre, Københavns Universitet.


Hæfte 3: BIODIVERSITETSKRISEN – BIODIVERSITETS- OG KLIMAKRISEN TO KRISER DER HÆNGER SAMMEN
Biodiversitetskrisen: Biodiversitets- og klimakrisen - to kriser, der hænger sammen

I dette hæfte bliver udviklingen i biodiversitets- og klimakrisen kort beskrevet, og der er fokus på, hvordan de to globale kriser hænger sammen. Der kigges derfor på kulstofkredsløbet, og hvordan klimaforandringerne påvirker biodiversiteten. I hæftet bliver det belyst, hvilke konsekvenser den globale opvarmning har for både dyre- og plantearter samt økosystemer globalt og i Danmark. Det beskrives også, hvorfor de to kriser er meget forskellige, og navnlig hvordan klimakrisen er meget mere enkel at forstå og sætte globale mål for sammenlignet med biodiversitetskrisen. Fordi de to kriser spiller sammen, er nogle af handlemulighederne også fælles, og der findes løsninger, som kan bidrage til at vende udviklingen for begge kriser. Der er konkrete danske eksempler på, hvorledes genopretning af biodiversitet – naturbaserede løsninger – kan bidrage til at imødegå klimakrisen, og hvilke ulemper for klimaregulering, ødelæggelse af kulstofrige økosystemer kan have. Der er også fokus på skove, vådområder og havenes resurser. Der diskuteres løsninger både på samfundsniveau, og hvad du og jeg kan gøre. Hæftet indeholder seks elevopgaver.

Kvalitetssikring af hæftets indhold er foretaget af professor Katherine Richardson, Københavns Universitet, professor Se­bastian Mernild, Syddansk Universitet, professor Torsten Nygaard Kristensen, Aalborg Universitet, og lektor Sara Egemose, Syddansk Universitet.


Hæfterne bliver trykt i begrænset oplag. Henvendelse vedr. trykte eksemplarer kan rettes til det danske IPBES-kontor.