Introduktion til materialet
Mens klimakrisen i dag indgår som et emne i gymnasieundervisningen i flere fag og på flere niveauer, bidrager nærværende materiale til, at der på tilsvarende måde også undervises i og diskuteres handlemuligheder på biodiversitetskrisen.
Undervisningsmaterialet er udkommet i en revideret 2. udgave i juni 2024 og sigter på at bibringe eleverne viden og indsigt i den aktuelle biodiversitetskrise samt på at analysere og diskutere relevante individuelle og samfundsmæssige handlemuligheder.
Indholdet er i overensstemmelse med biologifagets formål og bidrager til, at eleverne opnår en faglig baggrund for at forholde sig til lokale og globale problemstillinger inden for bæredygtighed og miljø og for selv at bidrage innovativt og ansvarligt til samfundets udvikling.
Hæfternes indhold dækker alle aspekter af biodiversitetskrisen. Det første hæfte giver en beskrivelse af biodiversitetskrisens omfang og udvikling og giver løsningsforslag på samfundsniveau. I andet hæfte afdækkes samfundsøkonomiske aspekter, mens tredje hæfte retter sig mod sammenhængen mellem biodiversitets- og klimakrisen.
Hæfterne bringer således en forståelse, af den betydning biodiversitet har for andre arter og vores egen eksistens, samt konsekvenserne af tab af biodiversitet på Jorden samt som nævnt handlemuligheder. Der gives eksempler på, hvor udviklingen er vendt. De oprindelige hæfter er allerede downloadet af over 100 gymnasier fordelt over hele Danmark, samt mange kommuner og organisationer.
De nye udgaver er opdateret med nyeste viden fra bl.a. FN og EU samt Danmark og tilføjer bl.a. nyeste viden om truslen fra tab af genetisk variation, ”den usynlige udryddelse”, samt at vi nu har overskredet 6 ud af 9 planetære grænser, og alvorlige tipping points kommer nærmere. Desuden skildrer de opdaterede hæfter den seneste tids stærkt øgede engagement fra store virksomheder og finansverdenen i kampen mod tab af biodiversitet.
Input til alle tre hæfter er givet af projektets kontaktgruppe, der består af Ditte Kirstine Nørtoft Nielsen, Børne- og Undervisningsministeriets fagkonsulent for samfundsfag, Ole Kunnerup, Børne- og Undervisningsministeriets fagkonsulent for biologi, Niels Vinther, fagkonsulent for geografifagene, Christian Rix, formand for Foreningen af Danske Biologer og Pia Vogel, gymnasielærer i samfundsfag og biologi på Holstebro Gymnasium og HF. Hæfterne er desuden kvalitetssikret af førende forskere fra danske universiteter. En beskrivelse af hvert hæfte og tilhørende kvalitetssikring, kan læses her.
Er der spørgsmål til materialet er de velkomne og kan rettes til det danske IPBES-kontor. Vi ønsker jer rigtig god fornøjelse med materialet.
Se desuden videopræsentation af materialet nedenfor: